HOE KUN JE STOPPEN MET ALCOHOL DRINKEN? ACHT TIPS

Stoppen met drinken is een heel belangrijk, en zeker geen makkelijk besluit. Stoppen met alcohol drinken zorgt vrijwel altijd voor ontwenningsverschijnselen, ook wanneer er geen sprake is van een verslaving. De ontwenningsverschijnselen variëren van lichte klachten zoals misselijkheid of spierkramp tot spanning en hallucinaties. Stoppen met het drinken van alcohol kan als een grote opgave en soms zelfs als een straf voelen, maar de beloning is het waard: een gelukkiger, gezonder, onafhankelijker en stabieler leven. Om je te helpen om dit voornemen te laten slagen hebben wij hieronder een achttal tips voor je op een rijtje gezet.

Acht tips die je helpen om te stoppen met alcohol drinken

  • Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat je geen alcohol in huis hebt, dus ook niet voor bezoek want je brengt daarmee jezelf alleen maar in de verleiding.
  • Schrijf op waarom je niet meer wil drinken. Bedenk wat het je oplevert (de voordelen) en welke negatieve invloed het drinken op je leven heeft (de nadelen). Leg de lijstjes naast elkaar en vergelijk ze, welke is bijvoorbeeld langer?Bewaar deze lijstje ergens waar je het vaak tegenkomt.
  • Doorbreek je (drink)patroon. Als je vaak op vaste momenten dronk dan is het verstandig op die momenten iets anders te gaan doen dan normaal. Gooi de indeling van je dagen de komende periode eens om.
  • Licht mensen in je nabije omgeving en/of de mensen met wie je vaak drinkt in, dan hoef je niet bij elk rondje uit te leggen waarom je niet drinkt. En samen sta je sterk, de steun van de mensen om je heen kan enorm helpen.
  • Heb een antwoord klaar voor als iemand je een biertje of wijntje aanbiedt: bijvoorbeeld ‘Nee dank je, ik ben aan het minderen of gestopt met drank’ of ‘ Nee dank je, ik moet nog rijden. Ik drink alcoholvrij’.

Ineens sterke behoefte aan alcohol?

  • Probeer te ontspannen, die sterke drang is bijna altijd binnen drie minuten weer weg.
  • Kom in beweging. Door iets actiefs te doen verleg je je gedachten; loop bijvoorbeeld een rondje (met de hond) of doe een klusje zoals de planten water geven.
  • Het kan helpen om je hart te luchten en er met anderen over te praten. Dit kan met iemand zijn uit je omgeving maar er bestaan ook vele zelfhulpgroepen (AA) waar je mensen spreekt die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten.

Voordelen voor je gezondheid

Stoppen met drinken levert ook enorm veel op voor je lichamelijke gezondheid. Zo slaap je zonder alcohol een stuk beter; je komt namelijk niet alleen beter in slaap maar ook de kwaliteit van je slaap neemt toe. Al twintig minuten na het drinken van alcohol verzwakt je immuunsysteem significant waardoor je eerder een verkoudheid of een ander virus oploopt. Stoppen met drinken zorgt voor een verbetering van je immuunsysteem. Daarnaast neemt je lichaam meer vitamines en mineralen op, alcohol doodt namelijk de cellen in je maag en darmen die ervoor zorgen dat gezonde voedingsstoffen door je lichaam worden opgenomen. Alcohol versnelt de bloedsomloop waardoor je bloedvaten gaan verwijden met een slechte huid tot gevolg. Ten slotte blijf je beter gehydrateerd als je geen alcohol drinkt.

Wil je professionele hulp bij het stoppen met drinken?

Moeilijke momenten horen erbij, maar stoppen met drinken is absoluut mogelijk! Wil jij met professionele hulp je alcoholinname weer onder controle krijgen? Je staat er niet alleen voor, bij Changes staan we voor je klaar om samen aan herstel te werken. Samen bepalen we welke behandeling voor jou het meest geschikt is en waar jij behoefte aan hebt. Neem je eigen toekomst weer in handen en neem vrijblijvend contact met ons op.

MEER WETEN OF AFSPRAAK MAKEN?

Wij zijn 24/7 telefonisch bereikbaar. Maak een afspraak voor intake, vrijblijvend kennismakingsgesprek of stel je vraag via ons contactformulier.

Cookies op de website van Changes GGZ

Deze website maakt gebruik van cookies, deze zijn nodig om deze website zo goed mogelijk te laten functioneren.
Door deze site te gebruiken accepteert u het gebruik van deze cookies.

Privacy Statement    |    Cookie Statement