24/7 Telefonisch bereikbaar hoofdkantoor 088 242 6437

Symptomen gameverslaving?

Niet iedereen die veel games speelt hoeft gameverslaafd te zijn. Maar wanneer het gamen ervoor zorgt dat je andere belangrijke dingen (je relaties, je studie of je werk) in je leven gaat verwaarlozen, dan is er wel degelijk sprake van een probleem. Hieronder een aantal veelvoorkomende symptomen van een gameverslaving:

  • Je denkt een groot deel van de dag aan gamen.
  • Je verliest je interesse voor de andere dingen waar je voorheen veel plezier aan beleefde. Je wilt eigenlijk alleen nog maar gamen.
  • Je voelt je slecht als je niet kunt gamen, of je gebruikt gamen als een manier om te ontsnappen aan je problemen.
  • Doordat je zo opgaat in het gamen, verwaarloos je je school en/of werk.
  • Omdat gamen voor jou op de eerste plaats komt, zie je je partner, vrienden en familie steeds minder. Langzaam kom je in een sociaal isolement terecht. Dit kan gevoelens van eenzaamheid, depressiviteit en onmacht veroorzaken.
  • Ook al heb je met jezelf afgesproken om maar een bepaalde afgemeten tijd te gamen, het lukt je niet om je daaraan te houden. Zo gaat het gamen uiteindelijk ten koste van je dagelijkse leven, persoonlijke hygiëne en nachtrust.
  • Vaak moet je geld inzetten om het spel te kunnen spelen. Zo kan een gameverslaving eenvoudig leiden tot een gokverslaving.
  • Je neemt koffie, energiedrankjes of zelfs drugs om het spel langer vol te kunnen houden. Een gameverslaving kan zo leiden tot een drugsverslaving.
  • Je hebt obsessieve gedachten over waar en wanneer je weer kunt gamen. Je komt vast te zitten in een web van leugens omdat je voor je omgeving je gameverslaving verborgen wilt houden.
  • Ook al zijn de nadelen van het gamen groter dan de voordelen, het lukt je niet om (zelfstandig) te stoppen.

Denk je dat je verslaafd bent aan gamen?

Dan is dit het moment om er iets aan te doen. Changes GGZ is er om jou professionele begeleiding te bieden en je te helpen om van je verslaving af te komen. Neem gerust contact met ons op als je wilt weten wat wij voor je kunnen betekenen. Dit is geheel vrijblijvend.

FAQ

Hieronder hebben we een aantal vragen met betrekking tot gamegedrag op een rijtje gezet. Kun je 2 of meer vragen met ‘ja’ beantwoorden, dan is de kans groot dat je gameverslaafd bent.

  • Kom je regelmatig slaap te kort omdat je nog tot laat aan het gamen was?
  • Lieg je soms over je gamegedrag?
  • Voel je je schuldig over je eigen gamegedrag of schaam je je ervoor?
  • Reageer je geërgerd en/of defensief wanneer anderen suggereren dat je te vaak speelt?
  • Heb je weleens ruzie met huisgenoten, partners of familieleden vanwege je gamegedrag?
  • Heb je je weleens ziek gemeld zodat je kon (blijven) gamen?
  • Verzin je regelmatig smoesjes om sociale activiteiten te vermijden zodat je kunt gamen?
  • Heb je hobby’s of sportactiviteiten waar je voorheen veel plezier aan beleefde laten vallen zodat je meer kon gamen?
  • Ben je belangrijke afspraken of deadlines vergeten doordat je aan het gamen was?
  • Merk je dat je steeds meer tijd aan gamen besteedt?
  • Kalmeer je jezelf door te gamen wanneer je overstuur bent?
  • Wordt je soms (disproportioneel) kwaad of agressief wanneer iemand je stoort tijdens het gamen, of je spel onderbreekt?

In theorie zou je aan vrijwel elke game verslaafd kunnen raken. Toch lijkt het erop dat bij bepaalde soorten games sprake is van een hoger risico op verslaving. Massively multiplayer online games (MMOs) bijvoorbeeld, maken het mogelijk om op een comfortabele manier te interageren met andere spelers, in een competitieve of collaboratieve setting. Ook role-playing games (RPGs) kunnen een verslavende werking hebben omdat je helemaal op kunt gaan in de rol die je speelt. Op die manier hebben veel spelers het gevoel dat ze aan de realiteit kunnen ontsnappen. World of Warcraft, Call of Duty, Fortnight, League of Legends, Pokemon GO en Candy Crush zijn enkele voorbeelden van moderne games die erom bekend staan verslavend te zijn.

Wereldwijd spelen meer dan 2 miljard mensen videogames. Naar schatting heeft 1 tot 10% van alle gamers problemen met obsessief en dwangmatig gamen. Niet alle gevallen komen echter aan het licht, omdat veel gameverslaafden zich schamen voor hun gamegedrag en dit verborgen proberen te houden voor hun omgeving.

Een dwanglus is een habituele keten van herhaalde handelingen waar de speler plezier aan beleeft, wat ervoor zorgt dat hij of zij die handelingen blijft uitvoeren. Een dwanglus wordt ontworpen zodat deze een neurochemische beloning bij de gebruiker opwekt – er komt dopamine in de hersenen vrij. Dopamine is een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt bij het ervaren van genot, geluk en vreugde. Hoewel dopamine zelf niet verslavend is, kan het wel leiden tot verslavend gedrag; je verlangd steeds meer naar de effecten die gecreëerd worden door het vrijkomen van dopamine. De cyclus heeft drie fases. Dat zijn 1) de anticipatie op het krijgen van een beloning, 2) de handelingen die moeten worden uitgevoerd om die beloning te krijgen en 3) het daadwerkelijk krijgen van de beloning. Neurowetenschappers denken dat de hersenen de dopamine aanmaken gedurende de anticipatiefase en dat de dopamine vrijkomt bij het verkrijgen van de beloning.